18 marca 1958 roku w Wojewódzkim Domu Kultury, mieszczącym się przy ul. Toruńskiej 30, uruchomione zostaje kolejne kino w Bydgoszczy – KINO „ADRIA”.
Powstaje ono z inicjatywy i na wniosek ówczesnego dyrektora Wojewódzkiego Domu Kultury – dziś Wojewódzkiego Ośrodka Kultury – mgr Zbigniewa Czerskiego. W odróżnieniu od sieci kin państwowych, „Adria” funkcjonuje jako kino domu kultury – tzw. kino społeczne. Powołanie kina „Adria”, to realizacja polityki kulturalnej tamtego okresu, polityki zakładającej szybki rozwój infrastruktury kulturalnej miasta oraz, a może przede wszystkim wzbogacenie ofert kulturalnych Wojewódzkiego Domu a następnie Ośrodka Kultury, ofert związanych z popularyzacją kultury filmowej.
To w oparciu o kino „Adria” realizowano wówczas wiele ciekawych imprez filmowych takich jak: festiwale, przeglądy, konfrontacje, maratony filmowe, seminaria wojewódzkie i ogólnopolskie. Do znaczniejszych z nich, zwłaszcza w latach 60-tych do 80-tych, zaliczyć można liczne prezentacje kinematografii różnych krajów. Prezentowane było więc kino radzieckie, ale i kino francuskie, włoskie, szwedzkie. Odbył się przegląd filmu francuskiego lat 50-tych. Prezentowano filmy tematyczne takie jak: Przegląd filmów sportowych (1966 r), przegląd filmów górskich (1987r.)
Sporo ofert „Adria” kierowała do bardzo młodej widowni. Wspomnieć tu należy choćby Festiwal Filmów dla Dzieci „SEMAFOR” (1983r.), akcje wakacyjne „Adrii” takie jak: „Wakacje z filmem”, „Spotkania z filmem”, poranki filmowe, kino lektur szkolnych. Przez szereg lat, „Adria” była też kinem studyjnym. Od 1976 roku do 1990 prowadziła nieprzerwanie Dyskusyjne Kluby Filmowe. W latach 1976 do 1983 był to akademicki DKF „BEANUS”, skupiający młodzież bydgoskich uczelni, głównie Wyższej Szkoły Pedagogicznej. Począwszy od 1984 roku do 1990 powstaje i działa prężnie DKF „ADIA” prowadząc dwie sekcje: sekcję dla nauczycieli (200 osób) i sekcję młodzieżową (250 osób). Przez krótki okres działa również trzecia sekcja, sekcja dziecięca
(1984 do 1985Sekcje te „w oparciu o kino „Adria” organizują liczne wojewódzkie i ogólnopolskie seminaria filmowe., m.in. w 1985 roku – „Nowe kino radzieckie a w 1988 roku – „Walka o niepodległość w polskim filmie.”. W roku 1991 odbywa się w „Adrii” kolejny przegląd filmów „KONFRONTACE FILMOWE”, W przeciągu 10 dniowego ich trwania zaprezentowano ok. 15 najciekawszych filmów różnych kinematografii.
Pewnym przełomem w dziejach „Adrii”, przełomem techniczno standardowym był rok 1977. Wówczas to po kilkuletnim generalnym remoncie Wojewódzkiego Domu Kultury „Adria” wyposażona zostaje w amfiteatralną widownię, miękkie fotele dla widzów oraz nową aparaturę projekcyjną i panoramiczny ekran. Od tej chwili staje się kinem panoramicznym..
W okresie swej 40- letniej działalności przechodziła „Adria” różne koleje losu. Nie ominęły jej typowe kłopoty i problemy jakie dotykały większość kin w Polsce. Chodziło tu głównie o repertuar i widzów., które determinowały rentowność kin . „Adria” jako kino społeczne” często traktowana była po „macoszemu” przez ówczesnego głównego i jedynego dystrybutora jakim była Centrala Wynajmu Filmów. Otrzymywała bowiem w większości filmy powtórkowe,, a premiery były wielkim wydarzeniem w dziejach „Adrii”.
Zdecydowaną zmianę sytuacji przyniosły lata 90-te. Mimo znanych trudności gospodarczych i ekonomicznych, licznych cięć budżetowych, zamykania placówek kulturalnych w tym licznych kin „Adria” począwszy od roku 1992 zaczyna piąć się w górę. Daje się zauważyć systematyczną zmianę polityki repertuarowej a w ślad za nią i wzrost liczby widzów i rentowność kina. „Adria” z wolna przekształca się w kino komercyjne w tym dobrym tego słowa znaczeniu.
Prawdziwym przełomem w dziejach „Adrii” staje się rok 1993. Wówczas to, w kwietniu tego właśnie roku (16.04.93r.) zamontowano w niej najnowocześniejszą aparaturę nagłaśniającą DOLBY STEREO SR., aparaturę umożliwiającą stereofoniczne odtwarzanie ścieżek dźwiękowych filmu. Filmem inaugurującym tę aparaturę , jej możliwości i jakość odbioru dźwięku był film R. Scotta” 1492 – Wyprawa do raju” z Gerardem Depardieu w roli Krzysztofa Kolumba i piękną muzyką Vangelisa. W tym to czasie „Adria” była trzecim kinem w Polsce wyposażonym w tego rodzaju aparaturę. Od tej pory znacznie wzbogacony został repertuar kina, ilość dystrybutorów zabiegających o projekcje w kinie „Adria”. W 1994 roku odbyła się bydgoska edycja Międzynarodowego Festiwalu Operatorów Filmowych „CAMERIMAGE 94”. Rośnie systematycznie ilość widzów i znacznej poprawie uległa reklama kina. W listopadzie 1993 roku tygodnik „Film” przedstawił ranking kin w Polsce, przyjmując jako podstawowe trzy kryteria decydujące o popularności kina. Są nimi: atrakcyjność repertuaru, dobra reklama i standard obiektu. W rankingu tym „Adria” wraz z „Polonią” znalazła się na poczesnym miejscu.
Rok 1997 to kolejna znacząca inwestycja w kinie „Adria”. W styczniu tego roku kino to wyposażone zostaje w kolejną nowoczesną aparaturę tzw. pętlę induktofoniczną, aparaturę umożliwiającą odbiór dźwiękowy filmu i przedstawień teatralnych osobom niedosłyszącym.
Ten krótki przegląd dziejów „Adrii” w minionym 40-leciu pokazuje zdecydowane tendencje rozwojowe kina, tendencje zmierzające do pełnego dostosowania się i spełnienia wymienionych tu już trzech kryterów: tj. doskonalenie repertuaru ,uatrakcyjnienie reklamy oraz podnoszenie standardu kina.
Za tymi obserwowalnymi zmianami i postępem stoją konkretni ludzie, o których trudno nie wspomnieć z okazji przypadającego jubileuszu 40-lecia „Adrii”.
W kolejnych latach kinem „Adria” kierowali dyrektorzy Wojewódzkiego Domu a następnie Ośrodka Kultury. Pierwszym z nich był założyciel kina wspomniany tu już mgr Zbigniew Czerski, (1958–1660), następnie Jan Królik (1960–1967), Janusz Księski (1967–1977), Ryszard Szwedowski (1977–1980), Edward Witkowski (1980–1987), Andrzej Rosiak (1988–1989),Teresa Dudowa ( 1989–1990), Elżbieta Czerska (1990–1991), Jolanta Kacprzykowska (1991–1997). Najstarszym i najdłużej pracującym w kinie „Adria” był będący obecnie na emeryturze Józef Nejman, który na stanowisku gł. operatora przepracował w „Adrii” 32 lata tj. od 1958 do 1990 roku.
W chwili obecnej, od maja 1997 roku dyrektorem kina jest Pani mgr Maria Sobczak, a bezpośrednim kierownikiem, Pan Jan Mainka., zatrudniony na tym stanowisku od 1. września 1990 roku.
Myślę, że wszystkim wymienionym tu dyrektorom i pracownikom należą się słowa podziękowania i uznania. To bowiem oni są twórcami tego jubileuszu i obecnych osiągnięć „Adrii”. To dzięki nim, ich myśleniu, staraniom, wytrwałości i uporowi a przede wszystkim konkretnemu działaniu zawdzięczamy fakt, że kino „Adria” w takiej a nie innej kondycji obchodzi swoje 40 lat.
Ogromnym nieporozumieniem i niepowetowaną stratą byłby fakt zamknięcia kina „Adria” właśnie teraz. A stać tak się może każdej chwili, jeśli obecny właściciel budynku przy ul. Toruńskiej 30 w którym od 40 lat mieścił się Wojewódzki Ośrodek Kultury a wraz z nim kino „Adria”, Towarzystwo Gimnastyczne „Sokół” zdecyduje się wystawić na przetarg, salę mieszczącą kino. Ufam że tak się nie stanie i że wszelkie plany związane z funkcjonowaniem kina i jego modernizacją będą mogły być realizowane a „Adria” nadal dobrze i coraz lepiej służyła będzie mieszkańcom Bydgoszczy i okolic.